Fodboldklubber er eksempler på det tætteste forhold en organisation kan have til sine "kunder"! Tænk over det. Fodbold-fans elsker deres klub udover det normale - næsten mere end de elsker deres kone eller kæreste (9 ud af 10 gange er det interessant nok mænd)! De har et forhold til "deres" hold og klub, der går udover det rationelle. Typisk er det et historisk forhold der er gået i arv fra ens far - og det har i de fleste tilfælde ingen betydning om det er en god eller dårlig fodboldklub (om "produktet" er af god kvalitet eller ej). Man står loyalt ved sit tilhørsforhold i gode og dårlige tider - og vedkender sig det stolt overfor ens omgivelser.
Hvor tit hører du f.eks. flg. dialog mellem 2 fodboldfans:
Fan1 " Hold kæft FCK spillede dårligt i weekenden!" Fan2 "Ja det må du sgu nok sige! Så du derimod Brøndby brillere? De kan virkelig noget med en bold!" Fan1 "Ja, absolut - jeg overvejer seriøst at skifte klub. Hos Brøndby der får man noget for pengene!" Fan2 "Det er en aftale. Hvis FCK ikke vinder næste kamp, så skifter vi til Brøndby!"
Nej, vel! Man kan godt have respekt for de værste konkurrenter, men man skifter IKKE loyalitet af den grund. Man har et stærkt tilhørsforhold, der hos de mest loyale fans endog forstærkes i dårlige tider! Det er et tilhørsforhold der gerne skiltes med, f.eks. ved at købe og bære spiller-trøjer, så andre kan se hvilken klub man "tilhører". Det tætteste nogen virksomhed er kommet på det, er vel NIKE's tilhørsforhold til sorte, amerikanske unge fra ghettoerne. Et forhold der iøvrigt har lidt stor skade pga. NIKE's manglende sociale ansvarlighed i de Asiatiske lande hvor mærket produceres. Værdierne holdt ikke.
Lær af fodbold i erhvervslivet!
Det kunne man lære noget af i erhvervslivet... I disse tider hvor fokus især er på at koble kunderne tættere på virksomheder og mærker ved at knytte stærke værdier på virksomhederne og produkterne, er det oplagt. Hvor virksomheder i dag vil koble følelser på dem selv og deres produkter, behøver fodboldklubberne kun at fortælle deres historier - de har allerede et sæt følelsesmæssige værdier tilknyttet og behøver ikke "opfinde" dem. Bare spørg fans'ene! Hvordan det kan udnyttes har Man United nok bedst bevist...
Det er en stor fordel for fodboldklubberne, for det betyder, at de selv udlever de værdier der er tilknyttet deres "brand" OG de forstår hvad deres kunder vil, ja de ansatte er faktisk tit identisk med fans'ene! De ansatte og frivillige der er tilnyttet en fodboldklub, er bundet sammen af de samme værdier og visioner som fans'ene og de har derfor samme motivation for at arbejde for klubben! (Undtagelsen herfra er - sjovt nok - spillerne, der i kraft af deres tilstand som "lejesvende" ikke har samme tilhørsforhold.) Medarbejdere og kunder har samme målsætning og eksisterer kun i kraft af den samme sag, den sag der er selve formålet med klubben!
Prøv at spørg ansatte i en hvilken som helst virksomhed, hvilken motivation der driver dem i deres arbejde. Spørg dem også hvilke værdier virksomheden/produkterne associeres med, og om de kan identificere sig 100% med disse værdier. Og spørg dem også om de kan identificere sig med de ønsker virksomhedens kunder har!? De eneste virksomheder hvor de ansatte er drevet udelukkende af at arbejde for formålet med virksomheden, som kan identificere sig 100% med værdierne og som har samme motivation som kunderne, er iværksættere og free-agents der arbejde udfra egne overbevisninger og fordi de brænder for det de laver!
Moralen med historien: Fremtiden for erhvervslivet ligger ikke i at søge loyale kunder ved at skabe brands. Fremtiden ligger i at skabe virksomheder der i sig selv giver så stor mening for medarbejdere og kunder, at virksomheden automatisk ansporer til loyalitet!